Forsiden
Du er her: Forsiden > Fuglekunnskap

Fuglekunnskap

Siste nytt

BrunkinnparulaBrunkinnparula – ny art for Norge (08.10.2020)

Da Europas fjerde brunkinnparula (Cape May Warbler) dukket opp på Utsira den 23. september, var det ikke bare nordmenn som sperret opp øynene. Nyheten spredte seg raskt til det ganske kontinent! I europeisk sammenheng er arten pr. dags dato den sjeldneste fuglen som er sett på Utsira noen gang.

KlatreparulaKlatreparula – ny art for Norge (08.10.2020)

Utrolig nok ble to nordamerikanske spurvefugler registrert for første gang i Rogaland og Norge onsdag 23. september! Brunkinnparula ble ringmerket på Utsira og klatreparula ble funnet og fotografert i Grødalandskogen, Hå på Jæren. Her kommer historien om funnet av klatreparula.

svartbakMåker i byene er kommet for å bli (01.08.2020)

Beskrivelsene fra noen av byene våre er som tatt ut av en Hollywood-film: Angrepene kommer uventet og raskt, og fienden må tilintetgjøres. Skildringene er voldsomme, nesten utenomjordiske. Hver sommer fråder media i beskrivelsene av «måkeplagene».

EinersangerEinersanger – ny art for Norge (29.07.2020)

En einersanger hang i fangstnettene ved Jomfruland fuglestasjon den 8. juni 2020. Identiteten til fuglen ble diskutert på sosiale medier, og ikke alle slo seg til ro der og da med artsbestemmelsen. Nå har svarene på DNA-analysen kommet, og feier all tvil til side: Fuglen var en einersanger, og er det første funnet av arten i Norge!

VaktelHar fuglene noen framtid i jordbrukslandskapet? (29.05.2020)

Siden årtusenskiftet har vi mistet godt over en tredjedel av alle fugler i kulturlandskapet i Norge. Bakkehekkende arter, som vipe, storspove og sanglerke, er blant de som sliter mest. Er det mulig å snu denne trenden, og samtidig drive et moderne og produktivt jordbruk?

SvartstrupeSterk vårforekomst av svartstrupe (15.04.2020)

Denne våren har svartstruper blitt funnet i rekordantall i Sør-Norge. Allerede tidlig i mars kunne vi skimte konturene av den kanskje mest omfattende vårforekomsten av arten noensinne i Norge. Minst 380 individer ble registrert fram til 9. april 2020.

Nyhetsarkiv