Forsiden
Du er her: Forsiden

Bli medlem i Norsk Ornitologisk Forening

Siste nytt

HavsuleSjøfugldød og plast (04.11.2019)

Det er estimert at plast på verdensbasis dreper 1 million sjøfugler. I en artikkel i Nature (Scientific Reports 2019) beskrives en studie av relasjonen mellom dødelighet hos sjøfugler og mengden plast de har spist. Ballonger på avveie er særlig skadelig for fugler.

AlkeHavvind gir fuglene nye utfordringer (04.11.2019)

Store naturinngrep, neglisjering av naturverdier og manglende kunnskap har preget utbyggingen av landbasert vindkraft. Er det grunn til å tro at energimyndighetene vil gå mer varsomt frem til havs? NOF har svart på regjeringens høring om havvind.

1 poeng Fotonøtta Vår Fuglefauna 3-2019Tredje runde av Fotonøtta i 2019 (30.10.2019)

Den andre runden av Fotonøtta hadde, som den første, mange riktige svar på begge nøtter. Halvveis i årets konkurranse er det mange som ligger godt an i sammendraget. Vi gir dere her høstens to nøtter i årets tredje runde – vil de føre til at tetgruppa reduseres?

HubroNye kamper rundt omkjøringsveien på Karmøy (28.10.2019)

Utallige veiprosjekt planlegges rundt omkring i landet, og nok en gang er det kamp om veisaken på Karmøy. Saken har tidligere blitt kalt «et veiskille for naturvernet i Norge» fordi sentrale prinsipper i lovverket som skal ivareta naturen, er oppe til vurdering. Naturvernet og -forvaltningen i Norge må styrkes, ikke svekkes.

Horndykker miniFår vi en oppdatering av handlingsplanen for horndykker i 2020? (23.10.2019)

Horndykker er én av fem fuglearter i Norge med egen handlingsplan. Denne skulle etter planen evalueres etter en ny totalkartlegging i 2014. Totalkartleggingen er ennå ikke gjennomført, men med oppdatert bestandskunnskap fra store deler av landet er tidspunktet for å evaluere forvaltningen nå riktig.

IsfuglHvordan hindre at fugler flyr i vinduer? (22.10.2019)

De fleste av oss har opplevd fugledød mot våre vinduer. Med milliarder av vinduer i verden er dette et stort problem som tar livet av millioner av fugler i Norge og resten av verden. Heldigvis kan du redusere risikoen for kollisjoner ved hjelp av enkle grep.

KongeørnKongeørn i Trøndelag: Kva er feil? (18.10.2019)

NOF takkar for innspel frå forskarar frå NINA, NMBU og NIBIO med merknader til NOFs nettoppslag om kongeørn som skadevaldar i Trøndelag. Vi ynskjer å kommentere ein del av innspela, mellom anna på bestandstettleik av kongeørn i Trøndelag versus resten av landet, og arten si rolle i høve til andre tapsårsaker.